Dacia byla založena v roce 1966, kdy tehdejší komunistická vláda uzavřela dohodu s francouzským automobilovým výrobcem Renault s cílem založit národní automobilku. Tímto chtěla poskytnout občanům cenově dostupné automobily domácí značky, továrna byla postavena ve městě Colibași, dnešním Mioveni ve středu Rumunska.
Tato lokalita byla vybrána zejména kvůli své strategické blízkosti k hlavním dopravním uzlům a stejně tak i dostupnosti kvalifikované pracovní síly.
První auto, které opustilo brány nové továrny, byl model Dacia 1100, který byl uveden na trh v roce 1968. Tento model byl licencovanou replikou Renaultu 8 a získal si oblibu hlavně díky své jednoduchosti, spolehlivosti a samozřejmě nízké ceně.
Dacia 1100 byl vybaven zadním motorem a nabízel základní pohodlí a decentní výkon. Tento model disponoval motorem o objemu 1.1 litru, což poskytovalo na tehdejší časy dostatečnou dynamiku pro místní dopravu. Výroba modelu pokračovala až do roku 1971, přičemž celkem bylo vyrobeno přibližně 44 000 kusů vozidel.
Tento model zároveň položil základy pro budoucí úspěchy značky Dacia, která se postupně rozšiřovala a přidávala do své nabídky nové modely. Z dnešního pohledu tak byl první model Dacia 1100 pouze prvním krokem v její dlouhodobé tradici výroby aut.
Mezi nejznámější modely značky z minuty patří bezpochyby Pick-Up, Nova, Solenza a Logan . Získali si oblibu díky své dostupnosti a praktičnosti.
Na první model 1100 navazovalo několik dalších modelových řad, přičemž jedním ze společných typů pro více řad, avšak se zvláštním postavením, byl model Dacia Pick-Up. Ten byl oslovil zákazníky díky svému vysokému nákladovému prostoru, přičemž ve verzi 1302 se vyráběl do roku 1982 a ve verzi 1304 do roku 2006.
Prvním moderním vozem automobilky byl model Dacia Nova, který již byl 100% rumunským autem a vyráběl se v letech 994 ž 1999. Šlo o sedan s možností otevření celých 5-ti dveří a na tu dobu přinášel až překvapivě stylový design.
Jeho následovníkem se snažila být Dacia Solenza, představená v roce 2003 jako kompaktní sedan. Solenza se vyznačovala modernizovaným designem a lepšími bezpečnostními funkcemi, než její předchůdci. V nabídce byly verze se zážehovými i vznětovými motory., přičemž samozřejmostí byly nízké provozní náklady.
Z nedávné minulosti je nejnovějším modelem Dacia Logan z roku 2004. Logan představoval revoluční krok vpřed, byl cenově dostupný a šlo o plnohodnotné rodinné auto, které se stalo populárním v Evropě, severní Africe a na Blízkém východě.
Aktuální nabídka modelů značky Dacia zahrnuje inovativní a stále cenově dostupná auta, přičemž z ní určitě vyčnívají modely Spring, Duster , Sandero a Jogger.
Dacia Spring je první plně elektrický vůz značky, který přináší revoluci v dostupnosti elektromobility. Je to kompaktní městský vůz, který nabízí nízké provozní náklady s dojezdem přibližně 230 kilometrů na jedno nabití.
Duster, známý svou všestranností, je kompaktní SUV, které se uplatní jak v městských, tak v náročnějších terénech. Duster nabízí široký výběr pohonů, včetně možnosti 4x4, což z něj činí ideální vůz pro dobrodružství mimo vyšlapaných cest. Známý je jeho prostorný interiér i flexibilní konfigurace komfortních sedadel.
Model Sandero, často chválený za poměr ceny a hodnoty, je kompaktní hatchback, který nabízí skvělou kombinaci efektivnosti a cenové dostupnosti. Sandero je vybaveno moderními bezpečnostními technologiemi a tak přináší pohodlnou jízdu.
Nejnovější přírůstek do rodiny Dacia je Dacia Jogger. Ta kombinuje vlastnosti MPV a SUV, přičemž nabízí až sedm sedadel s modulárně uspořádaným interiérem, takže flexibilita pro cestující i zavazadla je vysoká. Zároveň se Jogger vyznačuje velmi dobrou cenovou dostupností ve spojení s prostorem, funkčností a trendy designem.
Dacia je považována za symbol cenové dostupnosti, ale dnes už i za kvalitní automobilku. Díky poměrně dobrým cenám a levným provozním nákladům představují její vozidla volbu pro praktické řidiče, ale is výbornou užitnou hodnotou.
Přestože jsou vozy Dacia cenově přístupné, mezi jejich menší mínusy patří o něco více omezená výbava s méně pokročilými technologiemi oproti některým jiným značkám. Tento kompromis je důsledkem snahy udržet ceny aut nízké, což však může být pro některé řidiče zklamáním, zejména v porovnání výbavy s jinými značkami.
Dalším faktorem, který je ale individuální, je prestiž. Dacia se zaměřuje na cenově dostupné a základní modely, takže někteří řidiči mohou považovat její vozy za méně prestižní v porovnání s dražšími značkami. Jde však opravdu o věc každého z vás.
Navzdory těmto nevýhodám Dacia nabízí až překvapivě nadprůměrnou spolehlivost, což je ve vynikající harmonii s dostupnou cenou. Ano, jiné značky mohou nabízet vozidla přeplněná funkcemi, řada však není nezbytně nutná pro každodenní jízdu. Zároveň je Dacia známá snadnou údržbou a nenáročností na opravy.
Dacia je jasnou volbou pro ty, kteří hledají spolehlivé auto za rozumnou cenu. Její dnešní modely jsou designově zajímavé, ale zejména praktické pro denní potřeby.
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 04.11.2024
zakoupené na runder.cz 07.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024